غير مصنف

للمبتدئين: تعرف على اجزاء ومكونات العجلة

العناوين الرئيسية

  لو كنت بتمارس ركوب الدراجات كهواية او رياضة او حتي كنت بتستخدم دراجتك كوسيلة مواصلات؛ فاكيد انت بتكون معرض لمواقف ممكن تحصلك اثناء ركوب الدراجة ، وكتير من المواقف دي بتضطر فيها انك تصلح دراجتك او تعملها صيانة بنفسك ، ولكن ازاي هتقدر تصلح دراجتك بدون خبرة؟
عشان تقدر تصلح دراجتك من الضروري انك يكون عندك خلفية واسعة عن الدراجة واجزائها ووظيفة كل جزء من الاجزاء دي، ده غير انك لازم تكون عارف مكان كل جزء وفكرته وآلية عمله وازاي بيشتغل.

وفي هذا المقال هنساعدك علي انك تكون اكبر قدر ممكن من المعلومات عن اجزاء الدراجة وباكبر قدر ممكن من التفصيل

اجزاء ومكونات الدراجة الهوائية

1- المقود / الجادون (الهاندل بار – Handel Bar)

يعتبر الجادون هو اداة التحكم بالاتجاهات والسرعة في الدراجة لان الجادون بيكون فيه شيفترات النقل (مغيرات السرعة) والفرامل، وهوعبارة عن انبوبة معدنية قوية    متصلة بهيكل الدراجة عن طريق انبوبة تانية أصغر شوية stem.

وبيختلف شكل الجادون باختلاف نوع الدراجة فمنه :

1- المنحني او Drob bar

وبيكون موجود فالدراجات الرود وبعض انواع الدراجات الهايبرد

2- المستقيم او المسطرة Flat bar

وده هتلاقيه في الدراجات الماونتن والهايبرد  

ويتكون الجادون من مجموعة اجزاء وهي:

1- شريط المقود (الجادونيكس) Handle bar Tube

وهو عبارة عن شريط بلاستيكي ملفوف حول الجادون عشان يريح الايدين عن طريق امتصاص الاهتزازات والصدمات اللي بتتعرض لها الدراجة.

2- شيفترات النقل Shift Brake Leavers

بيكون فيها ازرار صغيرة بنتحكم منها فسرعة الدراجة ، يعني مثلا لو ضغطنا علي زر الشيفترات للآخر ناحية اليسار فده بيعمل علي ضغط الفرامل علي الجنوط وده بيعمل علي ابطاء الدراجة ، وعادة ما بتكون الكوابح اللي عاليمين مخصصة للعجلة الامامية والكوابح اللي عاليسار مخصصة للعجلة الخلفية .

3- رقبة الجادون stem

الرقبة بتكون عبارة عن انبوبة معدنية قوية اصغر شوية من الجادون بيتثبت عليها الجادون وبتكون متعامدة علي الجادون بصورة افقية وبتعتبر الرقبة هي حلقة وصل الجادون بالفريم والفورك ، ولو لاحظت مش هتلاقي رقبة الجادون الا في الدرجات اللي بيكون الجادون بتاعها منحني زي الدراجات الرود، وبيختلف طول الرقبة باختلاف  طول الراكب ومقاس الدراجة وايضا علي حسب طول ذراع الراكب.

2- الفرامل /المكابح Brakes

وهي الجزء المختص بالتحكم في السرعة وايضا في امان الراكب ، والفرامل بتكون مرتكزة علي الشوكة الامامية والشوكة الخلفية للدراجة وبيكون التكحم بيها عن طريق المقبض المرتكز علي الجادون المتصل بالفرامل عن طريق سلك معدني مشدود.

ولو انتبهنا للفرامل هنلاحظ ان فكرة عملها بسيطة جدا:

  • مقبض التحكم بيكون مثبت في الجادون عشان يكون قريب من اصابع الراكب عشان يقدر يتحكم فالسرعة بسهولة.
  • السلك المعدني بيتثبت في المقبض من احد طرفيه ، وبيمر من خلال خرطوم معدني حلزوني حر الحركة .
  • الطرف الاخر للسلك المعدني بيتثبت في اذرع كاوتشات الفرامل المثبتة علي الفورك
  • عندما يسحب الراكب مقبض الفرامل يعمل هذا علي شد السلك المعدني والذي يقوم بدوره بجعل كاوتشات الفرامل تنغلق علي جنوط الدراجة فيعمل احتكاك كاوتش الفرامل بالجنوط علي توقف الدراجة.

3- الكدر / الفريم frame

يعتبر الفريم هو اكبر جزء في الدراجة وهو حلقة الوصل اللي بتربط معظم اجزاء الدراج ببعضها ، وبيتكون الفريم من مجموعة من الانابيب المتصلة ببعضها بشكل هندسي معين، وبيتكون الفريم من:

1 – الانبوبة الرأسية (رقبة الفريم) Head Tube

     وهي عبارة عن امبوبة موجودة بداخل الجزء الامامي للفريم وبتوصل امبوبة الرقبة ببالفورك الامامية وبتكون حرة الحركة عشان تساعد الراكب علي تغيير الاتجاهات بسهولة ، وبتعتمد سهولة حركتها فالاساس علي جزء صغير كده وبسيط اسمه ال.Head set  

2 – الانبوبة العلوية Top Tube

3– الانبوبة السفلية Down Tube

4 – انبوبة المقعد Seat Tube

        وبتعتبر هي الداعم المركزي للدراجة لانها هي الامبوبة المتصل بيها كل الانابيب المتصلة بالجزء الامامي والجزء الخلفي للعجلة وايضا بيرتكز عليها المقعد فبالتالي هيكون عليها وزن الراكب كله ، وبيتثبت في نهايتها من ناحية الاسفل الكرانك.

4- الفورك او الفورش Front Fork

وبتكون عبارة عن امبوبة رفيعة منحنية علي شكل شوكة  ثنائية مقلوبة بتوصل العجلة الامامية بالمقود ، ده غير انها بتثبت جسم الدراجة اصلا علي العجلة الامامية وبتكون مرتكزة علي الصرة، وبيتثبت عليها الفرامل الامامية ، وفي منها نوعين نوع عادي موجود فالعجل الرود ونوع مخصوص للدراجات الماونتن والهايبرد.

5- العجلات wheels

هي اهم جزء في الدراجة وعليها بتتوقف حركة الدراجة، وتحتوي الدراجة علي زوج من العجلات احدهم امامية والاخري خلفيية  وصفهم مبيختلفش الي حد كبير وبتتكون من :

1 – الاطار الخارجي (الكاوتش الخارجي)

وبيكون مصنوع من المطاط الاسود السميك.

2 –الاطار الداخلي (الكاوتش الداخلي)

  وده بيكون عبارة عن اطار مطاطي مملوء بالهواء ، وكلما كان الاطار منفوخ اكتر كلما كانت حركة العجلة اكثر سلاسة.

3- الجنوط Rim

    والجنوط بتكون عبارة عن دائرة معدنية كبيرة مصنوعة في الغالب من الالومنيوم وبيتثبت عليها من الخارج الاطار الداخلي والخارجي ،وبيتوصل بالشوكة من الداخل     عن طريق مجموعة من السلوك المعدنية الرفيعة    .spoks 

   وبتكمن اهمية السلوك دي في انها بتربط الجنوط بالسرة المعدنية او ال  Hub الموجودة في مركز دائرة الجنوط ،وبيتثبت علي السرة الشوكة سواء كانت الامامية او الخلفية.

6- الكرانك او محور الدوران Crank

      بيعتبر الكرانك هو اكثر اجزاء الدراجة تعقيدا لانه بيحتوي علي اجزاء كثيرة جدا ،وبتكمن اهميته في انه هو المحرك الاساسي للعجلة.

فكرة عمل الكرانك :

       بتعتمد فكرة عمل الكرانك في الاساس علي توليد طاقة حركة من خلال الضغ علي الدوااسات ، ازاي الكلام ده؟

* عند الضغط علي الدواسات لاسفل بيتحرك ذراع الكرانك لاسفل ، مما يؤدي الي دوران التروس الامامية.

* يعمل دوران التروس الامامية الي شد الجنزير مما يؤدي الي دوران التروس الخلفية المثبتة في العجلة الخلفية  والتي تتحركك بحركة التروس .

وبيتكون من :

1- زراع الكرانك Crank arm

2- البدال او الدواسات Pedal

7- مجموعة التروس (الكاسيت) Cassette

ودي مهمة جدا وبيكون منها مجموعتين مجموعة في منتصف الدراجة (مجموعة التروس الامامية) وبتكون مثبتة في ذراع الكرانك ومجموهة تانية اصغر في الحجم موجودة في الجزء الخلفي مثبتة فالعجلة الخلفية (مجموعة التروس الخلفية) والمجموعتين متصلتين ببعض عن طريق الجنزير اللي من المفروض دايما يكون متزيت كويس  .

8- الجشمة الامامية front derailleur

وبتستخدم في نقل الجنزير بين التروس الامامية

9- الجشمة الخلفية back derailleur

وبتستخدم في نقل الجنزير بين التروس الخلفية

10- المقعد ( الكرسي )

وبيتكون كرسي الدراجة من جزئين اولهم المقعد واللي لازم يكون مصنوع من مواد اسفنجية ومطاطية عشان يكون مريح للراكب وميعرضوش لاي ازي او اي ملل، والجزء التاني هو رقبة الكرسي وهو عبارة عن امبوبة معدنية مثبتة في امبوبة المقعد ،

ويتم التحكم في ارتفاع المقعد من خلال وطول الرقبة.

وبكدة نكون اتعرفنا علي اكبر قدر ممكن من اجزاء الدراجة وفائدة كل جزء، وفي النهاية احب الفت نظرك لاهمية اختيار قطع الغيار والاجزاء الاصلية والاكثر متانة ، وضرورة الشراء من الشركات المضمونة ، للمحافة علي سلامتك ولتقل الوقوع في المواقف المحرجة .

شارك المقالة….

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest

أترك تعليقك….

صفحتنا على الفيسبوك

حساب الموقع على تويتر

Handle @3glaOnline

اقـرأ أيضــاً…

موقع عجلة اون لاين متخصص فى تقديم كل مايخص الدراجات من خدمات لكل الفئات المهتمة بالدراجات كرياضة أو لعبة. وكذلك كل محبي ركوب الدراجات والمهتمين بها بصفة عامة من تقديم مقالات توعوية ومعلوماتية عن الدراجات وقطع الغيار الخاصة بالدراجات 


Facebook


Twitter


Instagram


Youtube


Pinterest

© جميع الحقوق محفوظة عجلة أون لاين

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى